Podróż samolotem, choć często jest najkrótsza i najwygodniejsza, uzależniona jest także od warunków atmosferycznych, sprawności technicznej środka transportu oraz innych okoliczności. Odwołanie lotu może nastąpić w różnych przypadkach. Może to być np. sytuacja, w której:
- zmieniono Twój pierwotny rozkład lotów i zostałeś przeniesiony na inny planowy lot,
- samolot wystartował, ale musiał wrócić do portu odlotu i przeniesiono Cię na inny lot.
W takiej sytuacji masz prawo zarówno do zwrotu kosztów, zmiany planu podróży lub lotu powrotnego, a także do uzyskania pomocy i odszkodowania. Rekompensata za odwołany lot należy się w momencie, kiedy zostałeś odpowiednio wcześniej o tym fakcie poinformowany, czyli nie krócej niż 14 dni przed planowanym czasem odlotu.
Gdy górę bierze „siła wyższa”
Zgodnie z przepisami odszkodowanie za lot odwołany nie przysługuje natomiast wtedy, gdy przewoźnik udowodni, że zostało to spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. Za takie uważa się:
- problemy techniczne wywołane przez nadzwyczajne okoliczności np. skutki zderzenia samolotu z ptakiem,
- złe warunki pogodowe,
- klęski żywiołowe,
- zagrożenie terrorystyczne,
- niebezpieczna sytuacja polityczna w danym kraju.
Usterka techniczna nie powinna być raczej traktowana jako siła wyższa. Czynnikiem nadzwyczajnym mogą być co najwyżej okoliczności, które ją wywołały. Nie może to być więc np. awaria podzespołów, problem z pompą paliwową czy wada samolotu.
Nie otrzymasz także rekompensaty w momencie, gdy poinformowano Cię o tym fakcie:
- z wyprzedzeniem większym niż 14 dni,
- w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowanym czasem odlotu i dostałeś propozycję zmiany planu podróży, umożliwiającą ci wylot najpóźniej 2 godziny przed pierwotnie planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego w okresie krótszym niż 4 godziny po pierwotnie planowanym czasie przylotu,
- z wyprzedzeniem krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu i otrzymałeś propozycję zmiany planu podróży, umożliwiającą ci wylot najpóźniej 1 godzinę przed pierwotnie planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego w okresie krótszym niż 2 godziny po pierwotnie planowanym czasie przylotu.
Możesz się odwołać od decyzji przewoźnika
Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją przewoźnika, pozostaje Ci złożenie pisemnej reklamacji. Możemy Ci pomóc zarówno w jej wypełnieniu, jak i w skompletowaniu wymaganych załączników. Dopełnienie wszystkich formalności jest bardzo ważne, jeżeli chcesz, aby Twoja reklamacja została rozpatrzona. Linie lotnicze powinny w swojej odpowiedzi uzasadnić, dlaczego nie chcą wypłacić odszkodowania za odwołany lot i udowodnić np., że warunki pogodowe, na jakie nie miał wpływu, rzeczywiście były złe.
Gdy linia lotnicza odrzuci reklamację lub nie udzieli odpowiedzi, a uważasz, że racja jest po Twojej stronie i od daty zdarzenia minęło 30 dni, bądź przewoźnik nie dopełnił innych wymienionych wcześniej obowiązków – możesz jeszcze złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeżeli uzna on stanowisko linii lotniczej, to wówczas pozostaje już tylko procedura sądowo-administracyjna lub niezależnie od niej można podjąć postępowanie cywilne.