Co zrobić, gdy nie możesz polecieć samolotem, a masz już wykupiony bilet? Na jakich zasadach przyznawane są odszkodowania lotnicze? Kiedy możesz liczyć na zwrot pieniędzy za bilet? W tym wpisie odpowiadamy na nurtujące Cię pytania. Dowiesz się z niego również, dlaczego warto wykupić dodatkowe ubezpieczenie. Życzymy miłej lektury.
Kiedy i na jakich zasadach przysługuje odszkodowanie od linii lotniczych?
Typową sytuacją, kiedy możesz uzyskać rzeczone odszkodowanie, jest odwołany lot. Możesz wówczas otrzymać od 250 do 600 euro rekompensaty od przewoźnika. Pamiętaj o tym, że muszą być jednak spełnione następujące warunki tj.:
- nie zostałeś poinformowany o anulacji przelotu w terminie min. 14 dni przed datą podaną na bilecie,
- otrzymałeś wiadomość o unieważnieniu na 7 dni przed odlotem, ale zabrakło propozycji na inny samolot,
- zaproponowano Ci alternatywną opcję przelotu, ale korzystając z niego, dotrzesz z 4-godzinnym opóźnieniem.
Czy można zwrócić wykupiony bilet na podróż liniami lotniczymi?
Co możesz zrobić, gdy w portfelu masz już bilet na samolot do egzotycznego kraju, a zmienił Ci się termin urlopu? Niestety większość linii lotniczych nie będzie chciała przyjąć tego typu zwrotu. Są jednak okoliczności, które obligują przewoźnika do anulowania całej transakcji np. śmierć:
- pasażera, którą należy potwierdzić za pośrednictwem aktu zgonu. Wówczas równowartość za bilet staje się częścią spadku i jest wypłacana po zakończeniu postępowania spadkowego,
- członka rodziny posiadacza biletu, ale tylko wówczas gdy jest spokrewniona z nim w tzw. pierwszej linii tj. dziecko, rodzice, dziadkowie. Tak jak w pierwszym przypadku potrzebny będzie akt zgonu osoby bliskiej. Dodatkowo data jej śmierci nie może być dawniejsza niż 28 dni, licząc do daty odlotu.
Swoich pieniędzy możesz również dochodzić, gdy niespodziewanie się rozchorujesz. Jako dowód posłuży Ci przygotowane przez lekarza zaświadczenie poświadczające Twoją niedyspozycję. Będzie ono rozpatrywane indywidualnie przez specjalistę wytypowanego przez linie lotnicze. W ramach odszkodowania możesz otrzymać voucher do wykorzystania w przyszłości. Wszystko zależy od wewnętrznej polityki przewoźnika.
Zwrot biletu na samolot, a ubezpieczenie
Inną polecaną przez nas opcją jest wykupienie ubezpieczenia podróżnego. Dzięki niemu możesz odzyskać za niewykorzystany bilet do 5 tys. euro. Wystarczy, że nabędziesz je w czasie nieprzekraczającym 48 h od zapłacenia za lot. Koszt takiej polisy to od 3 do 5% wartości transakcji.
Podsumowanie
Na zakończenie chcemy jeszcze dodać, że jeśli bilet został kupiony on-line, to przysługuje
Ci dodatkowe prawo. Chodzi o odstąpienie od umowy w terminie do 14 dni od daty
zakupu. Poza tym warto skorzystać z pomocy profesjonalisty tj. firmy zajmującej się
wsparciem w dziedzinie odszkodowań od linii lotniczych.