Wybierasz się w podróż samolotem na terenie UE? A może czeka Cię wyprawa życia do USA? Co, jeśli lot opóźni się lub zostanie odwołany? Czy w takich sytuacjach przysługują odszkodowania lotnicze na kontynencie i za oceanem? W tym artykule udzielamy odpowiedzi i wskazujemy różnice między przepisami lotniczymi w UE a USA. Zaczynamy!
USA – czy przysługują odszkodowania lotnicze?
Wyobraź sobie, że w Stanach Zjednoczonych przepisy federalne nie regulują kwestii odszkodowań lotniczych. Jednak bez obaw, jeśli samolot zostanie odwołany, to przewoźnik zadba o Ciebie w należyty sposób. Czyli uruchomi szereg mechanizmów tzw. polityki wizerunkowej firmy. Dzięki nim czeka Cię:
- zniżka lub darmowy posiłek we wskazanej restauracji na lotnisku,
- bon obniżający cenę noclegu w hotelu,
- propozycja (co prawda zdarza się ona sporadycznie) alternatywnego środka transportu.
Czy można odzyskać pieniądze za rezerwację biletu?
Z pomocą przychodzą zapisy znajdujące się w Konwencji Montrealskiej. Jest to dokument o zasięgu międzynarodowym, w którym uregulowane są odszkodowania lotnicze. Cały proces jest dość żmudny i może potrwać nawet rok. Dlatego warto poszukać firmy, która w Twoim imieniu uzyska rekompensatę za straty.
UE – prawo do odszkodowania lotniczego za odwołany lot
Zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu WE 261/2004 pasażerom, którzy napotkali zakłócenia w podróży, przysługuje prawo do:
- odszkodowania lotniczego w wysokości od 250 do 600 euro,
- opieki na lotnisku, w tym darmowego jedzenia, napojów,
- noclegu oraz bezpłatnego transportu do i z hotelu do portu lotniczego.
Przesłankami działającymi na niekorzyść wnioskodawcy mogą być okoliczności typu:
- awaria samolotu spowodowana wadą produkcyjną,
- załamanie pogody, które uniemożliwia bezpieczny start samolotu,
- strajk lub atak terrorystyczny,
- opóźnienie nie przekroczyło 3 godzin,
- odwołanie lotu zostało zakomunikowane z 14-dniowym wyprzedzeniem,
- przewoźnik spoza Unii Europejskiej.
W pozostałych przypadkach masz prawo złożyć reklamację za niedopełnienie warunków umowy. Operator powinien rozpatrzyć ją w określonym terminie i wpłacić należną rekompensatę na Twoje konto.
Podróżuj spokojnie!
Jak widzisz różnice w przepisach UE i USA są wyraźne. Jednak w obu analizowanych przypadkach prawo chroni pasażera. Dodatkowo linie lotnicze, zgodnie z własną polityką firmową troszczą się o swoich Klientów. Uzyskanie odszkodowania lotniczego możesz również powierzyć naszym specjalistom. Złożymy wniosek w Twoim imieniu i zajmiemy się sprawą kompleksowo!