Lecisz z rodziną lub przyjaciółmi na wakacje i chcecie usiąść w samolocie obok siebie? Czy za takie udogodnienie trzeba dodatkowo zapłacić? Z tego wpisu dowiesz się, jak regulują to znani przewoźnicy. Przeczytasz również, czym są odszkodowania lotnicze i jak można o nie wnioskować. Zapraszamy do lektury!
Czy kupując bilet, można zarezerwować sąsiednie fotele?
Standardowo w transporcie powietrznym otrzymasz losowy numer fotela na pokładzie. Nawet jeśli robisz rezerwację dla 3 osób, to możesz spodziewać się, że będziecie siedzieli w różnych lokalizacjach. Zatem jak sprawić, by Twój partner i dziecko byli tuż obok Ciebie? Podpowiadamy dwa sprawdzone rozwiązania.
Dopłata
Pierwsze z nich wymaga od Ciebie dopłaty do biletów. Przykładowo w Wizz Air usługa ta dostępna jest w taryfie Basic i kosztuje 12 euro za dwóch dorosłych pasażerów. Dzięki temu będziecie mieli zagwarantowane miejsca ramię w ramię. Nie będziecie mogli jednak wskazać, że chcecie, by fotele były np. przy oknie.
Zamiana
W drugim przypadku, jeśli nie skorzystasz z odpłatnej opcji, pozostaje Ci dialog z innymi osobami na pokładzie. Możesz poprosić współpasażera, czy zamieni się z Tobą na siedzenie. Najczęściej nie stanowi to żadnego problemu, aczkolwiek nie masz pewności czy takie życzenie zostanie spełnione.
Ciekawostka
Pamiętaj, że np. Air France wykazuje sporo empatii i oferuje w pakiecie dla:
- rodzin z dzieckiem do 12. roku życia,
- osoby niepełnosprawnej z opiekunem,
możliwość zarezerwowania miejsc obok siebie – bez dodatkowych kosztów.
Odszkodowania lotnicze – komu i kiedy przysługują?
Uprawnienie do rekompensaty od przewoźnika przysługuje zawsze, gdy samolot:
- ma opóźnienie,
- został odwołany.
Podróżując na terenie UE, wysokość odszkodowania lotniczego uzależniona jest od długości trasy. W związku z tym na Twoje konto może wpłynąć:
- 250 EUR za odcinek do 1500 km,
- 400 EUR na odległości od 1500 do 3500 km,
- 600 EUR na dystansie powyżej 3500 km.
Zwróć uwagę, że powyższe kwoty wypłacane są tylko i wyłącznie na Twój wniosek. Składasz go w formie reklamacji, a postępowanie w tej sprawie nie ma wpływu na zwrot kosztów za bilet. Te odzyskasz w terminie 7 dni lub otrzymasz propozycję alternatywnego przelotu. Natomiast co do odszkodowania lotniczego, przyznaje go Komisja Ochrony Praw Pasażerów. Działa ona przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC).
Podsumowanie
Na zakończenie chcemy jeszcze raz zwrócić Twoją uwagę na fakt, że aby usiąść w samolocie obok partnera musisz liczyć się z wyższą ceną biletu. Jeśli lot nie dojdzie do skutku z winy przewoźnika, to należy Ci się odszkodowanie lotnicze oraz zwrot za rezerwację. Potrzebujesz dodatkowego wsparcia eksperta? Skontaktuj się z nami – czekamy na Twoje pytania!