Nie mamy wpływu na to, że zdarzają się sytuacje, kiedy rejs samolotem nagle zostaje odwołany. Takie ryzyko zawsze istnieje i wybierając komunikację lotniczą, trzeba się liczyć z opóźnieniem bądź nawet, z tym że będziemy musieli całkowicie zmienić swoje wylotowe plany. Możemy za to podjąć walkę o odszkodowanie z tego tytułu. Takie prawo daje nam rozporządzenie Wspólnoty Europejskiej 261/2004, które dotyczy wszystkich pasażerów linii lotniczych, jeśli ich lot został opóźniony lub odwołany na terytorium Unii Europejskiej.
Kiedy ma miejsce odwołanie samolotu?
W jakich przypadkach może dojść do odwołania rejsu samolotowego:
- pierwotny rozkład lotów został zmieniony i pasażera przeniesiono na inny planowy lot,
- samolot wystartował, ale został zmuszony do powrotu do portu odlotu, a pasażera skierowano na inny lot.
W większości przypadków za taką sytuacje odpowiadają z różnych przyczyn linie lotnicze. Mogą jednak zaistnieć tzw. okoliczności nadzwyczajne, czyli np. niekorzystne warunki atmosferyczne, zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizacja polityczna, na które przewoźnik nie ma już wpływu. W przypadku jednak opóźnienia bądź odwołania samolotu z innych przyczyn, pasażer ma prawo domagać się zwrotu pieniędzy (np. za bilet), zmiany planu podróży lub lotu powrotnego.
Takie sytuacje pozwalają na to, aby starać się o odszkodowania lotnicze.
Odszkodowanie od linii lotniczych – od 250 do 600 euro
O jak wysoki zwrot pieniędzy za opóźniony lub odwołany lot możemy się ubiegać? Kwota uzależniona jest od dystansu i rodzaju rejsu. Wysokość odszkodowania wynosi więc:
- na trasie nieprzekraczającej 1500 km – 250 euro/osobę,
- na odcinku wynoszącym 1500-3500 km – 400 euro/osobę,
- na dystansie powyżej 3500 km – 600 euro/osobę.
Dodatkowo, w przypadku rejsów opóźnionych, czas ten musi przekroczyć co najmniej 3 godziny. Co trzeba zrobić, aby móc starać się o taką rekompensatę za opóźnienie samolotu lub jego odwołanie? Przede wszystkim należy złożyć reklamację. Można zrobić to samodzielnie lub z pomocą takiej firmy, jak nasza, wyspecjalizowanej w odzyskiwaniu odszkodowań lotniczych. Niezbędna będzie bardzo dobra znajomość regulacji prawnych, jaką mają prawnicy. Ponadto, bazując na dotychczasowym doświadczeniu jesteśmy w stanie przewidzieć zachowania przewoźników i wiemy, że np. voucher czy zniżka na kolejny lot oferowane pasażerowi to sposoby na to, aby przekupić Klienta i uniknąć wypłaty rekompensaty.