Przewoźnik pokrzyżował Ci plany? Jesteś pewien, że należy Ci się odszkodowanie za odwołany przelot? W takim razie dowiedz się, jak i gdzie możesz złożyć stosowny wniosek o rekompensatę.
W jakiej sytuacji możesz złożyć reklamację?
Prawo do odszkodowania przysługuje Ci w momencie, kiedy:
- zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni,
- nie poinformowano Cię o w okresie od 7 dni do 2 tygodni przed planowanym czasem odlotu. Dodatkowo nie zaproponowano zmiany planu podróży, dzięki czemu mógłbyś wylecieć najpóźniej 2 godziny przed pierwotnie planowanym czasem odlotu. Wówczas mógłbyś dotrzeć do miejsca docelowego w okresie krótszym niż 4 godziny po pierwotnie zaplanowanym czasie przylotu,
- nie otrzymałeś żadnej informacji o zmianach na tydzień przed datą wylotu. Ponadto nie dano Ci żadnej alternatywy – lotu, która pozwoliłby Ci ruszyć w podróż najpóźniej godzinę przed pierwotnie wyznaczonym terminem i być na miejscu nie dłużej 2 godziny po zaplanowanym przylocie.
Procedura składania wniosku o zwrot pieniędzy za odwołanie samolotu
Specjalny wniosek składa się wówczas u przewoźnika. Takie linie lotnicze jak np.:
- LOT,
- Ryanair,
- Wizz Air,
- Enter Air,
- czy Lufthansa,
mają na swoich stronach internetowych zakładki, w których znajdują się niezbędne pliki do pobrania. Reklamację można również napisać odręcznie. Potrzebne będą m.in. dane lotu, który został odwołany. Warto również dołączyć kartę pokładową i inne dokumenty związane z podróżą.
W przypadku polskich linii lotniczych masz rok na to, aby złożyć wniosek o odszkodowanie. Jeśli chodzi o innych przewoźników, termin przedawnienia mija zwykle po upływie 3 lat od daty zakłóconego lotu.
Gotowy wniosek składa się do operatora. Przyjmuje się, że ma on 30 dni na ustosunkowanie do Twojej reklamacji. Jeśli otrzymasz negatywną odpowiedź i nie zgadzasz się z nią, wówczas masz prawo złożyć skargę do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej.
Z pomocą prawnika łatwiej zawalczyć o odszkodowanie
Często samodzielne próby uzyskania rekompensaty podejmowane przez pasażerów nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Wówczas ratunkiem mogą okazać się profesjonalni prawnicy tacy jak my, którzy mają wieloletnie doświadczenia w sprawach odszkodowawczych. Wynika to nie tylko z ilości poprowadzonych spraw, ale także znajomość regulacji prawnych oraz przewidywalnych reakcji przewoźników, którzy zazwyczaj nie są chętni do zwrotu pieniędzy. Często oferują w zamian np. vouchery lub zniżki na kolejny lot. Po weryfikacji sprawy przystępujemy do działania, reprezentując klienta na każdym jej etapie.
Nasza kancelaria pomaga także przy złożeniu skargi do Rzecznika Praw Pasażerów lub podczas sprawy toczącej się na wokandzie.