Czekasz na lotnisku i nagle dociera do Ciebie informacja, że Twój lot będzie opóźniony? Przekazuje ją inny pasażer lub słyszysz tylko komunikat? Jak i skąd możesz dowiedzieć się, dlaczego nie wylecisz zgodnie z pierwotnym harmonogramem?
Kiedy lot może zostać opóźniony?
Sytuacje, w których lot jest opóźniony, mogą wynikać z różnych przyczyn. Bywa, że są skutkiem tzw. nadzwyczajnych okoliczności, a czasami wynikają z kłopotów technicznych czy zasad bezpieczeństwa. Może to być problem po stronie linii lotniczych i dotyczyć np. kłopotów z konserwacją maszyny, sprzątania samolotu, jego załadunku, tankowania. Opóźnienie lotu jest też nierzadko skutkiem tego, że poprzedni rejs innego samolotu nie odbył się zgodnie z planem, a konsekwencją jest późniejszy odlot następnego. Powodem mogą być także złe warunki atmosferyczne (faktyczne lub prognozowane) – np. tornado, zamieć śnieżna, huragan.
Przewoźnik czasami opóźnia wylot ze względu na ekstremalne sytuacje takie jak np.:
- ćwiczenia lotnicze,
- duże nasilenie ruchu lotniczego,
- względy bezpieczeństwa – ewakuacja osób przebywających na terminalu w hali odlotów, ponowne wejście na pokład ze względu na naruszenie zasad bezpieczeństwa, niesprawny sprzęt do kontroli.
W internecie dostępnych jest kilka wyszukiwarek, dzięki którym można sprawdzać na bieżąco status swojego rejsu. Ponadto linie lotnicze informują pasażerów o opóźnieniach poprzez SMS-y, e-maile oraz na tablicy przylotów/odlotów.
Odszkodowanie za opóźnienie samolotu
Przewoźnik na nasze zapytanie powinien podać opóźnienia wylotu. W zależności od tego, w czym tkwił problem przesunięcia w czasie startu samolotu, pasażer może podjąć starania o uzyskanie odszkodowania. Przysługiwać ono mu będzie w momencie, jeśli do miejsca docelowego przybędzie minimum 3 godziny później, niż było to w planie. Jeśli opóźnienie nie będzie skutkiem działania tzw. siły wyższej, czyli np. warunków meteorologicznych, zagrożenia bezpieczeństwa czy nieoczekiwanej awarii samolotu, to wówczas, będzie mu przysługiwała rekompensata w kwocie:
- 250 euro – w przypadku lotów do 1500 km,
- 400 euro – w przypadku lotów na dystansie 1500-3000 km,
- 600 euro – dla lotów dalszych.
Skuteczna interwencja specjalistów
Przyczynę opóźnionego lotu ustalić można samemu lub skorzystać z pomocy takiej firmy jak nasza. Zajmie się ona w imieniu klienta ustaleniem przyczyny opóźnienia lotu. Jest to o tyle ułatwienie, że poszkodowana osoba nie musi sama prowadzić korespondencji z przewoźnikiem. W sytuacji, kiedy prawnicy występują przeciwko liniom lotniczym na drodze sądowej, klient nie jest narażony na koszty sądowe.