Odwołania lub opóźnienia samolotów zdarzają się w każdej linii lotniczej, również w bardzo popularnym Wizz Air. Czasami są one jednak bardzo niedogodne – wiążą się z wielogodzinnym, męczącym oczekiwaniem na wylot, burzą plany pasażerów, np. wycieczki i urlopy wakacyjne. Pamiętaj, że jako pasażerowi przysługują Ci konkretne prawa, w tym uzyskanie rekompensaty pieniężnej.
Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot w Wizz Air?
Na podstawie unijnego rozporządzenia nr 261/2004, regulującego obowiązki przewoźników lotniczych, pasażerowi przysługują konkretne kwoty odszkodowania za odwołany przelot:
- 250 euro za trasę do 1500 km;
- 400 euro w przypadku drogi o długości 1501-3500 km;
- do 600 euro za trasę powyżej 3500 km.
Co istotne, świadczenie można otrzymać, jeśli odwołanie nastąpiło z winy Wizz Air i jeżeli przewoźnik nie poinformował o planowanych zmianach odlotów przynajmniej 14 dni wcześniej. Rekompensaty nie przysługują w przypadku braku startu wynikającego z przyczyn niezależnych od linii lotniczej, np. niestabilnej sytuacji politycznej, wybuchu wulkanu czy warunków atmosferycznych. Ważne jest też, by lotnisko wylotu lub przylotu znajdowało się w którymś z europejskich krajów. Czas na złożenie reklamacji to rok, a prawidłowo wypełniony wniosek należy przesłać do odpowiedniego działu linii lotniczych.
Wizz Air – odszkodowanie i reklamacje za opóźniony lot
W przypadku przynajmniej 3-godzinnego opóźnienia lotu spowodowanego z winy przewoźnika, pasażer ma prawo uzyskać rekompensatę. Wytyczne dotyczące przyznawanych kwot są takie same, jak w przypadku odszkodowań za odwołane przeloty. Wzór pisma reklamacyjnego znajduje się na stronie przewoźnika, można również skorzystać z uniwersalnego, unijnego wzoru skargi. Reklamacja może być złożona przez pasażera w ciągu roku od zaistnienia okoliczności. Należy posiadać niezbędne dokumenty udowadniające daną podróż (np. bilet, kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji) i najlepiej również rachunki potwierdzające dokonanie zakupów (np. posiłków, napojów, środków higienicznych) na lotnisku w czasie opóźnienia – będą one dowodem na prawdziwość informacji zawartych we wniosku.
Dodatkowe świadczenia
Dobrze przy tym pamiętać o innych prawach przysługujących pasażerowi. W przypadku znacznych trudności ze startem, Wizz Air ma obowiązek także zapewnić swym klientom pomoc i udogodnienia (i to już od 2 godzin opóźnienia w przypadku krótkich lotów), takie jak bezpłatne napoje i posiłki, a także, jeśli to konieczne, nocleg w hotelu wraz z transportem na trasie lotnisko-hotel-lotnisko.
Uzyskanie odszkodowania za odwołanie lub opóźnienie samolotu nie jest łatwe, ale jak najbardziej możliwe. Jeżeli potrzebujesz pomocy z wypełnieniem wniosku i innymi formalnościami, warto skonsultować się ze specjalistami. Zapraszamy do współpracy. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://www.spoznionylot.pl/wizzair-odszkodowanie-za-lot.